1996 óta működik vezetésemmel a fakultáció, a foglalkozásokon minden évben 7.-8. osztályos fiúk vesznek részt. Érdekes módon eddig még nem fordult elő, hogy lányok közül is jelentkeztek volna, pedig ők sem felejtik el hetedikes korukra a kerékpározást és a közlekedésben is részt vesznek…
A foglalkozások háromféle tevékenységi formára épülnek: gyakorlati kerékpáros ismeretek, KRESZ-elmélet és kirándulás.
Évente rendszeresen szerveznek Pest megyében különféle közlekedésbiztonsági versenyeket, amelyek két részből állnak: az elmélet tesztlap kitöltését jelenti, a gyakorlati rész pedig egy nagyon nehéz kerékpáros ügyességi pálya. Ezeken rendszeresen mi is részt veszünk. Az első évben még nem rendelkeztünk eszközökkel, ezért a gyakorló pályánk még nagyon szegényes akadályokból állt. Az év végén egy pályázaton nyertünk 60.000 Ft-ot, ekkor vásároltunk két kerékpárt és elkészítettük az ügyességi pálya néhány alapvető akadályát is. Ennek örömére iskolánk is szervezett egy közlekedésbiztonsági versenyt, amelyen részt vettek a szomszéd települések, Kisnémedi, Püspökszilágy, Vácduka és Vácrátót tanulói is.
Azóta a rendezvény hagyományossá vált, idén a negyedik alkalommal fogjuk megtartani. A verseny lebonyolításában mindig segítségünkre van a Váci Rendőrkapitányság. A résztvevők megvendégelése és a győztesek díjazása az Iskolaszék segítségével történik.
Tanév közben a fakultációk egy részén a KRESZ elméleti ismereteivel foglalkozunk, a gyalogos, kerékpáros és segédmotor-kerékpáros közlekedés mindenki számára nélkülözhetetlen szabályait beszéljük meg. Az ismereteket gyakorló tesztlapok kitöltésével ellenőrizzük, illetve a helyes válaszok elemzése során rögzítjük.
A gyakorlati foglalkozásokon a gyerekek kerékpároznak. Fantáziájuktól függően eszközeinkből könnyebb-nehezebb pályákat állítunk össze, majd a versenyekhez hasonlóan pontozzuk a teljesítményt.
A kirándulások alkalmával a legkülönlegesebb közlekedési eszközökkel ismerkedünk meg. Minden csoporttal elmegyünk a Közlekedési Múzeumba, és megnézzük a repüléstörténeti kiállítást is. Jártunk már a budapesti és a gödöllői repülőtéren. Ferihegyen végignéztünk néhány le- és felszállást, és beszálltunk két használaton kívüli gépbe. Gödöllőn sportrepülőgépeket, sárkányrepülőt és helikoptert láttunk, hazafelé jövet pedig egy kis kerülővel érintettük a mogyoródi Hungaroring pályát, "madártávlatból" - egy szomszédos domb tetejéről- belenéztünk a versenybe is.
A tavaszi kirándulásunkon mindig a Budai- hegységbe megyünk. Vonattal, majd villamossal eljutunk Hűvösvölgybe, itt van a Budai Gyermekvasút, a régi Úttörővasút végállomása, ahol ma is úttörőgyerekek teljesítenek szolgálatot. A vonattal a János-hegyig utazunk, felmegyünk a kilátóba, a libegőn lefelé menet ismét beláthatjuk a várost. A libegő alsó végállomásától újra hegytetőre megyünk. A Normafa érintésével megkeressük a fogaskerekű vasút Széchenyi-hegyi végállomását, és ezzel a különleges járművel jövünk le a városba.
A gyerekek minden évben nagyon várják már ezt a kirándulást. A többség még soha nem járt itt és kíváncsi az újdonságokra, aki pedig már ismeri az útvonalat, örül, hogy újra libegőzhet.
Az idei tanévben minden héten egy órás a fakultációs foglalkozás. Az egyik alkalommal elméleti ismeretekkel foglalkozunk, következő héten a tornatemben állítunk össze ügyességi pályát. A valamikori közlekedésbiztonsági versenyek anyagi okok miatt elmaradtak, de helyette a gyermeknapon illetve az augusztusi falunapon szoktunk kerékpáros ügyességi versenyeket tartani.
A kirándulások helyszíne nem változott, a repülőtér, Közlekedési Múzeum, budai kirándulás továbbra is szerepel a terveink között. A Vasúttörténeti Parkot is két-három évente meglátogatjuk és amikor a Millenáris Paarkban megrendezték a Titanic-kiállítást, azt is felkerestük.
Merész Lajosné
a közlekedés fakultációt vezető tanár